Jump to navigation

خانه
  • محصولات
    • نظارت تصویری
      • Geovision
        • IP Camera
        • Recording Systems
        • PoE Switch
        • Video Management
        • Video Capture Card
        • Video Server
        • LPR/ANPR
        • Hardware Accessory
    • کنترل دسترسی
      • Geovision
        • Controllers
        • Accessories
        • Readers
        • Software
  • پروژه‌ها
    • آموزشی
    • بانکداری
    • دولتی
    • رفاهی
    • صنایع
    • فرودگاهی
    • فروشگاهی
    • هتلداری
  • راهکارها
    • نظارت بانکداری
    • نظارت شهری
    • نظارت فرودگاهی
    • نظارت فروشگاهی
    • نظارت هتلداری
    • کنترل دسترسی
  • پشتیبانی
    • فروش
    • ارسال
    • خدمات
    • آموزش
    • همکاران
    • گارانتی
    • رهگیری
    • پرسشهای متداول
      • دوربین تحت شبکه
        • سوال شماره 1
        • سوال شماره 2
        • سوال شماره 3
        • سوال شماره 4
        • سوال شماره 5
        • سوال شماره 6
      • راهکارهای فروش، یکپارچگی POS
      • نرم افزارهای DVR/NVR
      • نظارت از راه دور-موبایل
      • نمایش DVR/NVR
      • کارت ضبط DVR و لوازم جانبی
  • درباره ما
    • گواهینامه ها
    • گستره حضور
    • در نمایشگاه ها
    • در رسانه ها
    • در نشریات
  • تماس با ما
  • دانلود‌
    • نرم افزارها
      • نرم افزار GIS
      • نرم افزار LPR
      • نرم افزار ASManager
      • نرم افزار AView برای Android
      • نرم افزار Access برای iOS
      • نرم افزار Backup Center
      • نرم افزار CMS
      • نرم افزار CMS Lite
      • نرم افزار CMS Server
      • نرم افزار Center V2
      • نرم افزار Center V2 Pro
      • نرم افزار Cloud Center
      • نرم افزار Control Center
      • نرم افزار DVR
      • نرم افزار Data Capture V3.1
      • نرم افزار Dispatch Server
      • نرم افزار Edge Recording-Mac
      • نرم افزار Edge Recording-Win
      • نرم افزار Eye برای Android
      • نرم افزار Eye برای iOS
      • نرم افزار Failover Server
      • نرم افزار GV-Selector برای iOS
      • نرم افزار GVcloud برای Android
      • نرم افزار GVcloud برای iOS
      • نرم افزار Hybrid DVR
      • نرم افزار Mobile Server
      • نرم افزار NVR
      • نرم افزار POS S/W Capture
      • نرم افزار POS Text Sender
      • نرم افزار Recording Server
      • نرم افزار Redundant Server
      • نرم افزار Selector برای Android
      • نرم افزار VMS
      • نرم افزار Video Gateway
      • نرم افزار Video Wall
      • نرم افزار Vital Sign Monitor
      • نرم افزار Web Report
      • نرم افزارAccess برای Android
    • معرفی ها
      • Geovision
        • Geovision VMS Pro
        • Geovision New Target Series
        • GV-PoE-extender
        • Geovision LPR Solution
        • GV-NVR Catalogue
        • Presentation 2016
        • GV-NVR Partner Catalogue
        • Catalogue 2014
    • تبلیغات
      • Geovision
        • دوربین حقیقت مجازی ژئوویژن
    • ویدئوها
    • فرم ها
      • ثبت پروژه
      • استخدام
      • همکاری
      • درخواست نرم افزار
      • گارانتی
  • گزارشها
    • اخبار
    • مقاله ها
    • خبرنامه ها
      • Newsletters 2015
        • اطلاعیه شماره 01 دیدارک
        • اطلاعیه شماره 02 دیدارک
        • اطلاعیه شماره 03 دیدارک
        • خبرنامه شماره 04 دیدارک
        • خبرنامه شماره 05 دیدارک
        • خبرنامه شماره 06 دیدارک
        • خبرنامه شماره 07 دیدارک
        • خبرنامه شماره 09 دیدارک
        • خبرنامه شماره 10 دیدارک
        • خبرنامه شماره 11 دیدارک
        • خبرنامه شماره 12 دیدارک
        • خبرنامه شماره 13 دیدارک
        • خبرنامه شماره 14 دیدارک
        • خبرنامه شماره 15 دیدارک
        • خبرنامه شماره 16 دیدارک
        • خبرنامه شماره 17 دیدارک
        • خبرنامه شماره 18 دیدارک
        • خبرنامه شماره 19 دیدارک
        • خبرنامه شماره 20 دیدارک
        • خبرنامه شماره 21 دیدارک
        • خبرنامه شماره 22 دیدارک
        • خبرنامه شماره 23 دیدارک
        • خبرنامه شماره 24 دیدارک
        • خبرنامه شماره 25 دیدارک
        • خبرنامه شماره 26 دیدارک
        • خبرنامه شماره 27 دیدارک
        • خبرنامه شماره 28 دیدارک
        • خبرنامه شماره 29 دیدارک
        • خبرنامه شماره 30 دیدارک
        • خبرنامه شماره 31 دیدارک
        • خبرنامه شماره 32 دیدارک
        • خبرنامه شماره 33 دیدارک
        • خبرنامه شماره 34 دیدارک
        • خبرنامه شماره 35 دیدارک
        • خبرنامه شماره 36 دیدارک
        • خبرنامه شماره 37 دیدارک
        • خبرنامه شماره 38 دیدارک
        • خبرنامه شماره 39 دیدارک
        • خبرنامه شماره 40 دیدارک
        • خبرنامه شماره 41 دیدارک
        • خبرنامه شماره 42 دیدارک
        • خبرنامه شماره 43 دیدارک
      • Newsletters 2016
        • خبرنامه شماره 44 دیدارک
        • اطلاعیه شماره 04 دیدارک
        • خبرنامه شماره 45 دیدارک
        • اطلاعیه شماره 05 دیدارک
        • خبرنامه شماره 46 دیدارک
        • خبرنامه شماره 47 دیدارک
        • خبرنامه شماره 48 دیدارک
        • خبرنامه شماره 49 دیدارک
        • خبرنامه شماره 50 دیدارک
        • خبرنامه شماره 51 دیدارک
        • خبرنامه شماره 52 دیدارک
        • خبرنامه شماره 53 دیدارک
        • خبرنامه شماره 54 دیدارک
        • خبرنامه شماره 55 دیدارک
        • خبرنامه شماره 56 دیدارک
        • خبرنامه شماره 57 دیدارک
        • خبرنامه شماره 58 دیدارک
        • خبرنامه شماره 59 دیدارک
        • خبرنامه شماره 60 دیدارک
        • خبرنامه شماره 61 دیدارک
        • خبرنامه شماره 62 دیدارک
        • خبرنامه شماره 63 دیدارک
        • خبرنامه شماره 64 دیدارک
        • اطلاعیه شماره 06 دیدارک
        • خبرنامه شماره 65 دیدارک
        • خبرنامه شماره 66 دیدارک
      • Newsletters 2017
        • خبرنامه شماره 67 دیدارک
        • خبرنامه شماره 68 دیدارک
        • خبرنامه شماره 69 دیدارک
        • اطلاعیه شماره 07 دیدارک
        • خبرنامه شماره 70 دیدارک
        • خبرنامه شماره 71 دیدارک
        • خبرنامه شماره 72 دیدارک
        • خبرنامه شماره 73 دیدارک
        • خبرنامه شماره 74 دیدارک
        • خبرنامه شماره 75 دیدارک
        • خبرنامه شماره 76 دیدارک
        • خبرنامه شماره 77 دیدارک
        • خبرنامه شماره 78 دیدارک
        • خبرنامه شماره 79 دیدارک
        • خبرنامه شماره 80 دیدارک
        • خبرنامه شماره 81 دیدارک
        • خبرنامه شماره 82 دیدارک
        • خبرنامه شماره 83 دیدارک
        • خبرنامه شماره 84 دیدارک
        • خبرنامه شماره 85 دیدارک
        • خبرنامه شماره 86 دیدارک
        • خبرنامه شماره 87 دیدارک
        • خبرنامه شماره 88 دیدارک
        • خبرنامه شماره 89 دیدارک
        • خبرنامه شماره 90 دیدارک
        • خبرنامه شماره 91 دیدارک
        • خبرنامه شماره 92 دیدارک
        • خبرنامه شماره 93 دیدارک
        • خبرنامه شماره 94 دیدارک
        • خبرنامه شماره 95 دیدارک
        • خبرنامه شماره 96 دیدارک
        • خبرنامه شماره 97 دیدارک
        • خبرنامه شماره 98 دیدارک
        • خبرنامه شماره 99 دیدارک
        • خبرنامه شماره 100 دیدارک
        • خبرنامه شماره 101دیدارک
        • خبرنامه شماره 102 دیدارک
        • خبرنامه شماره 103 دیدارک
      • Newsletters 2018
        • خبرنامه شماره 104 دیدارک
        • خبرنامه شماره 105 دیدارک
        • خبرنامه شماره 106 دیدارک
        • خبرنامه شماره 107 دیدارک
        • خبرنامه شماره 108 دیدارک
        • خبرنامه شماره 110 دیدارک
        • خبرنامه شماره 111 دیدارک
        • خبرنامه شماره 112 دیدارک
    • ماهنامه ها
      • Monthletters 2015
        • ماهنامه شماره 01 دیدارک
        • ماهنامه شماره 02 دیدارک
        • ماهنامه شماره 03 دیدارک
        • ماهنامه شماره 04 دیدارک
      • Monthletters 2016
        • ماهنامه شماره 05 دیدارک
        • ماهنامه شماره 06 دیدارک
        • ماهنامه شماره 07 دیدارک
        • ماهنامه شماره 08 دیدارک
        • ماهنامه شماره 09 دیدارک
        • ماهنامه شماره 10 دیدارک
        • ماهنامه شماره 11 دیدارک
        • ماهنامه شماره 12 دیدارک
        • ماهنامه شماره 13 دیدارک
        • ماهنامه شماره 14 دیدارک
        • ماهنامه شماره 15 دیدارک
      • Monthletters 2017
        • ماهنامه شماره 16 دیدارک
        • ماهنامه شماره 17 دیدارک
        • ماهنامه شماره 18 دیدارک
        • ماهنامه شماره 19 دیدارک
        • ماهنامه شماره 20 دیدارک
        • ماهنامه شماره 21 دیدارک
        • ماهنامه شماره 22 دیدارک
        • ماهنامه شماره 23 دیدارک
        • ماهنامه شماره 24 دیدارک
  • تکنولوژی ها
    • تشخیص پلاک خودرو ژئوویژن
    • تکنولوژی PTZ+FISHEYE ژئوویژن
    • دستگاه GV-CS1320 ژئوویژن
    • دستگاه ضبط استندالون ژئوویژن
    • دستگاه نماد دیجیتال ژئوویژن
    • دستگاه کارت‌خوان GV-CS1320
    • دستگاه کدگشایی آی پی ژئوویژن
    • دلایل انتخاب دوربین های H.265
    • دوربین PPTZ7300 ژئوویژن
    • دوربین تحت شبکه 12MP ژئوویژن
    • دوربین تحت شبکه GV-LPR1200
    • دوربین تحت شبکه GV-SD2301
    • دوربین تحت شبکه استارلایت
    • دوربین لنز سوزنی ژئوویژن UNP
    • دوربین های سری H.265 ژئوویژن
    • دوربین های پاناروما ژئوویژن
    • ذخیره ساز ژئوویژن GV-NAS
    • راهکار AI-LPR ژئوویژن
    • راهکار اتوماسیون ساختمان ژئوویژن
    • راهکار جامع نظارتی ژئوویژن
    • راهکار کارخانه هوشمند ژئوویژن
    • راهکارکنترل پارکینگ ژئوویژن
    • سری دوربین های ابری ژئوویژن
    • قفل / بازکردن اضطراری ژئوویژن
    • معرفی GV-AI FR ژئوویژن
    • معرفی نرم افزار GV-AI Server
    • معرفی ورژن 18.1. GV-VMS
    • نرم افزار GV-Live Streaming
    • ویدئو سرور ژئوویژن VS2420
    • ژئوویژن در ایپاس 2017
    • کنترل‌کننده‌ی GV-AS1520 ژئوویژن

Search

سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

User menu

  • Register
  • Login

رادار و لیدار خودروهاي خودگردان (بخش 2)

رادار و لیدار خودروهاي خودگردان (بخش 2)

ارسال شده توسط Robertpeege در س., 12/18/2018 - 08:56

 

2. چشم های مصنوعی – لیدار

لیدار یا سیستم های مسافت یابی و ردیابی به وسیله سیگنال های نوری همچون رادارهای مایکرویو مرسوم بر اساس یک قاعده مشابه کار میکند. پالس های منتشر شده از نور لیزر، از یک شیء به یک سیستم تشخیص (دیتکتور) منعکس شده و زمان پرواز (زمان پرواز پراش، روشی حساس و دقیق برای اندازه‌گیری اندازه عیوب ترک مانند در آزمون فراصوت می‌باشد) آن اندازه گیری میشود. شعاع نور بسیار باریک و نرخ اسکن به قدری سریع است که بازنمایی های 3بعدی شکل گرفته از محیط اطراف خودرو را میتوان به صورت همزمان با وقوع رخداد ساخت. سیستم های لیدار از چند جهت مختلف نسبت به دوربین ها برتری دارند:

•         وجود پوشش دهی سه بعدی و 360 درجه در تنها یک واحد منفرد

•         تاثیرناپذیر از میزان روشنایی و داشتن عملکرد بهتر در شرایط آب و هوایی بد

•         تخمین بهتر فواصل

•         دامنه ی طولانی تر

•         در مقایسه با دوربین ها، داده های به دست آمده از سنسور لیدار به میزان پردازش به مراتب کمتری احتیاج دارد.

 

 

 

یک اسکنر لیدار نصب شده روی سقف ماشین ( به شکل. 2 توجه کنید) میتواند در تئوری، تقریبا تمام اطلاعات لازم برای قابلیت های پیشرفته ADAS یا خودرانی خودروها را فراهم سازد. نخستین نمونه های ارائه شده توسط گوگل این سیستم ها را به صورت دام ارائه نمودند و برخی از تولیدکنندگان خودرو معتقدند که لیدار به تنهایی میتواند عملیات های قابل اعتمادی را از خود نشان دهد. اما این سیستم ها نقاط ضعفی نیز دارند:

 

•         رزولوشن این نوع سیستم کمتر از دوربین ها است.

•         این سیستم قادر به دیدن نشانه گذاری های دوبعدی نیست و در نتیجه برای هشدارهای خروج از خود مناسب نیست.

•         به همین دلیل، این سیستم قادر به خواندن علامت های هشداردهنده ی در جاده نمیباشد.

•         سخت افزار الکترومکانیکی معروف این سیستم تا به حال بسیار گران قیمت بوده است.

•         انرژی خروجی لیزر محدود است، چرا که طول موج های 1000-600 نانومتری میتوانند به چشمان سایر کاربران جاده آسیب برسانند. واحدهای آینده میتوانند از طول موج هایی با آسیب کمتر یعنی 1550 نانومتر استفاده کنند.

 

با نیمه رسانا شدن اسکنرهای لیدار، هزینه های این سیستم ها در حال پایین آمدن است، اما این به معنای افول رزولوشن است که به خاطر تعداد کانالهای کمتری (شاید تعداد 8 کانال به جای 64 کانال) که مورد استفاده قرار میگیرند رخ میدهد. برخی از این سیستم ها به گونه ای طراحی شده اند که بتوان آنها را در اطراف خودرو پخش کرد، به طوری که هر یک از این سیستم ها یک پوشش دهی نسبی ارائه کرده و از یک برآمدگی بدریخت در سقف ماشین جلوگیری کنند.

 

3. چشم های مصنوعی - رادار

از رادارهای  مایکروویو میتوان برای تشخیص اشیاء در بردهای کوتاه (10متر) و بردهای بلند (100متر) استفاده نمود. از این رادارها میتوان برای عملکردهایی چون کروز کنترل قابل تنظیم، جلوگیری از برخورد از جلو، تشخیص نقاط کور، راهنمای پارک خودرو و هشدارهای پیش از تصادف استفاده نمود (به شکل. 3 توجه کنید). در این سیستم ها دو باند فرکانس به صورت کلی مورد استفاده قرار میگیرد: باند فرکانش 24-29 گیگاهرتزی برای بردهای کوتاه و باند فرکانس 76-77 گیگاهرتزی برای استفاده های بردهای بلند. باند با برد پایین تر از لحاظ انرژی مصرفی و پهنای باند دارای محدودیت هایی است که آن هم به خاطر مشترک بودن آن با سایر کاربران است. باند با برد بالاتر (که به زودی به 81 گیگاهرتز خواهد رسید) از پهنای باند بهتری برخوردار بوده و سطوح انرژی بالاتری در آن مورد استفاده قرار میگیرد. پهنای باند بالاتر به معنای رزولوشن بهتر برای هر دو کارکردهای کوتاه-برد و بلند-برد است و به زودی باعث توقف تولید بردهای 24-29 گیگاهرتزی برای رادارها میشود. این سیستم در دو نوع مختلف موجود است: رادارهای زمان پرواز پالس ساده و رادارهاي موج پيوسته مدوله شده با فركانس (FMCW). رادارهای FMCW دارای حجم زیادی بخش مازاد در سیگنال ارسالی هستند که دریافت کننده را قادر میسازد تا در شرایط نه چندان مناسب نویز فرکانس رادیویی RF همچنان عملکرد خوبی داشته باشد. این به معنای آن است که در شرایط مساعد، برد وسیعتری را در اختیار دارید و یا در بردهای کوتاه میتوانید در مقابل تداخل های بزرگ دوام آورید. استفاده از این سیستم ها به تنهایی نمیتواند آن طور كه بايد برای خودروهای خودگردان مناسب باشد، با این حال این سیستم ها از مزیت هاي مخصوص خود برخوردار هستند.

 

 

•         اين سيستم ها تحت تاثير سطح نور قرار نميگيرند و در شرايط آب و هوايي بد از عملكرد خوبي برخوردار هستند.

•         از زمان طرح اين نوع سيستم ها مدتي است كه ميگذرد، بنابراين سخت افزارهاي خودگردان بسيار پيشرفته اي در بازار موجود است.

•         رادارها كاربردهاي خاص خود را دارند، اما محدوديت هاي اين نوع سيستم ها باعث تبديل آنها به سيستم هاي راهنماي راننده ADAS ساده اي ميشوند.

•         رادارها رزولوشن لازم براي  شناسايي نوع اشياء را دارا نبوده و تنها قادر به تشخيص وجود آنها هستند.

•         رادار باندهاي ٢٩-٢٤ گيگاهرتزي قادر نيستند كه به صورت قابل اعتماد به تشخيص بين چند سوژه ي مختلف بپردازند.

•         رادارهاي FMCW نيازمند پردازش پيچيده سيگنال در گيرنده هستند. 

 

 

نتیجه

نتيجه بديهي آنچه تا بحال گفته شد اين است كه هر سه سيستم دوربين، ليدار، رادار و يا حتي سونارهاي فراصوت، حداقل در یک بازه زمانی كوتاه مدت، براي رسيدن به خودروهاي خودگردان سطح ٤ و سطح ٥ لازم هستند. تركيب خروجي تمام اين سيستم ها در فرمي كه يك نرم افزار رانندگي واقعي بتواند از آن استفاده كند، چالشي بزرگ براي تركيب سنسورها ايجاد خواهد نمود. 

 

بدون شك هوش مصنوعي به شكل شبكه هاي نوروني عميق به صورت گسترده استفاده خواهد شد. علاوه بر پردازش تصاوير و يا تشخيص اشياء، از اين تكنولوژي به عنوان منبعي براي اتخاذ تصميمات "تجربه رانندگي" استفده ميشود. به قطع هر يك از اين سه سنسور مزيت هايي را براي ساخت موج بعدي خودروهاي متصل به يكديگر به ارمغان مي آورند، اما پس از تقسيم بندي مزايا و معايب هر يك از اين گزينه ها میتوان پيش بيني هايي انجام داد.

 

  ليدارها به خاطر هزينه هاي بالايي كه دارند به عنوان گزينه اي گران قيمت باقي مي ماند تا زماني كه شركت هاي OEM  فكري به حال ساختار هزينه هاي خودروهاي خودگردان خود نمايند.

 

حركت به سوي خودروهاي تماما خودگردان سطح ٤ (SAE, 2014) نيازمند يك تكنولوژي كه متضمن ١٠٠ درصد امنيت افراد باشد خواهد بود، با اين حال خودروهاي سطح ٣-٢ نشان داده اند كه ليدارها نتوانسته اند اين سطح امنيت را فراهم سازند. رادارها يك تكنولوژي ثابت شده هستند كه روز به روز براي خودروهاي خودگردان كارآمدتر ميشوند. تكنولوژي جديد RFCMOS كه اخيرا روانه ي بازار شده است امكان استفاده از سنسورهاي كوچكتر، با مصرف انرژي كمتر و كارآمدتري را كه در استراتژي كاهش هزينه هاي OEM جا بگيرد فراهم ميسازد. اين موضوع باعث ميشود كه رادارها به عنوان "جفتي ديناميك" به مكملي براي دوربين ها تبديل شوند. 

 

دوربين ها ارزانترين سنسور بين اين سه سنسور هستند و به احتمال زياد در آينده ي نزديك به عنوان پيشروي اين سه سنسور باقي خواهند ماند. آينده ي اين دوربين ها به شدت به پيشرفت و توسعه الگوريتم هاي نرم افزاري كه خودروهاي خودگردان را كنترل ميكنند و چگونگي پردازش حجم بالاي داده هاي ايجاد شده توسط آنها بستگي دارد. 

 

 

برگرفته از مجلات آنلاین   eetimesو rs-online

برچسب‌ها: 
AI, هوش مصنوعی, لیدار, Lidar, رادار, پارکینگ, دوربین IP, خودروهای خودران, خودروهای خودگردان, راهکارهای هوشمند, آنالیتیک ویدئویی, آنالیتیک صوتی, سیسمتهای آنالیز ویدئویی, آنالیتیک
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • انتخاب محصول
  • ثبت پروژه
  • مشاوره فنی

FOLOW US

NEWSLETTER